Med en blogg kan vem som helst skaffa sig en publicistisk plattform.
Malte Persson skriver; "Det var en på en gång homogen och brokig skara som slutit upp till Bloggforum 2004 i Stockholm i måndags. Folk i kostym och folk i kofta. Bibliotekarier, akademiker, tekniknördar. En riksdagsledamot. Blandade åldrar, men inte alltför blandade. Mest killar. Säkerligen mest folk med egna bloggar.
Bloggforum? Bloggar?
Den icke specifikt internetintresserade kan med all rätt undra. "Blogg" är alltså en förkortning av "webblogg" - ett slags mer eller mindre dagliga kommentarer som snabbt och enkelt publiceras på webben. I princip vem som helst med en nätuppkoppling kan, gratis och på ett par minuter, skapa sig en blogg och därmed en publicistisk plattform.
Det är inte svårt att förstå att Timbroliberale bloggaren Johan Norberg i en av Bloggforums paneldebatter såg detta som en demokratisk revolution: friare konkurrens på åsiktsområdet hittar man knappast. Andra var mindre evangeliska.
För även om Svenska Dagbladet har skaffat sig en ledarblogg och medieföretaget Observer börjat bevaka svenska bloggar, så är det långt till ett blogg-genombrott i Sverige. I USA har fenomenet vuxit sig verkligt stort, men även där är det framförallt proffskolumnisters bloggar som blivit stora nog att få ett inflytande på traditionella media.
Som exempel på hur det kan fungera nämndes att den som skickar en replik till en tidning i bästa fall kan vänta sig ett avsnäsande från den som skrev den första artikeln. Den som däremot replikerar i sin blogg kan fortsätta debattera tills läsarna tröttnar - och har han tunga argument att komma med så kommer de inte att tröttna, utan föra vidare argumenten på sina egna bloggar.
Som svar på frågan om varför liberaler dominerar svenskt bloggande nämnde bloggande vänsterjournalisten Rasmus Fleischer den centralistiska traditionen inom vänstern som ett hinder. En blogg kan visserligen skrivas av fler än en person, men något medium för konsensus är det inte. Av samma skäl blir bloggar suspekta för företag som inte vågar släppa på traditionell informationsstyrning.
Kan man lita på en blogg? Frågan om källkritik skar över flera av debatterna. "Det är lätt att ljuga, men svårt att inte bli upptäckt", sade ekonombloggaren Henrik Torstensson. I och med att bloggar håller koll på varandra blir de - tillsammans - snarast pålitligare än andra nätkällor. Johan Norberg menade tvärtom att det var en fördel om en sund misstro spillde över på andra media, så att folk slutade att alltid tro på vad som står i tidningen.
Varvid han fick svar på tal av medieforskaren Mark Comerford, som påpekade att svensken i gemen redan är skeptisk mot vad som står i tidningar. De källor man litar på är de man har en personlig relation till. För journalister blir då huvudskälet till att starta en blogg just chansen att bygga upp denna relation med sina läsare.
Fotnot: Den som är nyfiken på svenska bloggar kan lämpligen börja på tjänsten weblogs.se eller på riksdagsbibliotekarien Erik Stattins blogg mymarkup.net
Malte Persson har en litteraturblogg som man når på: www.apolloprojektet.com/errata
Göteborgs-Posten
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar