fredag, oktober 17, 2008

Swedbank Privat

Idag fick jag känna på hur det känns att stå tomhänt, rent kontantekonomiskt.

Jag var som kund på Swedbank i Åkersberga centrum, tillsammans med min hustru sedan 45 år för att göra ett akut kontantuttag inför en förestående ögonoperation, som jag måste bekosta själv.

Av handläggaren på banken fick vi veta att det inte fanns några pengar att ta ut från vårt gemensamma kapitalkonto. Att vi har en accelererande finanskris är vi båda väl medvetna om, men inte att den har gått så långt att hela vårt kapitalkonto skulle vara borta.

Som tur var för oss har inte banken sagt upp all sin äldre bankpersonal med beprövad yrkes-person-och livserfarenhet.

Per telefonsvarare och e-post fick vi under senare delen av fredagen kontakt med en av dessa äldre medarbetare med inställningen att "kunden har alltid rätt", särskilt om man som vi har varit kunder sedan början av 70-talet.

Av banktjänstekvinnan fick vi rätt besked om att det inte var fullt så illa och felaktigt som hennes yngre kollega felaktigt upplyste oss om under förmiddagen. "Endast" 29 % hade försvunnit i finanskrisens spår.

Det kändes befriande och skönt att få rätt information före helgen och över huvud taget samt att banken även har kvar personal som kan sköta sitt jobb på korrekt sätt.

Istället för att kontakta Finansinspektionen (FI) som är en myndighet som övervakar företagen på finansmarknaden kunde jag nöja mig med att kontakta media för att på så sätt varna läsarna om vad man kan råka ut för i kontakter med oerfarna s.k. "bankhandläggare".

Finansinspektionen arbetar för att det finansiella systemet ska fungera väl med stabila företag och ett gott konsumentskydd och i Österåkers kommun saknar vi som bekant tyvärr fortfarande konsumentombudsman.

Swedbank Privat

Inga kommentarer: