fredag, januari 07, 2005

Filmen: "Collateral"

Regi: Michael Mann Knivskarpt!
Med Tom Cruise, Jamie Foxx & Jade Pinkett Smith

Enkelt och effektivt fångar Michael Mann intresset i första sekunderna av Collateral, en rasande skickligt berättad thriller med doft av de stora västernfilmerna.

Suddiga ansikten, möjligen på en flygplats, plötsligt fångar kameran ett i skärpa (Cruise) och så ännu ett. De båda stöter ihop, som av en slump, ursäktar sig och går vidare. Med utbytta väskor.
Så enkelt och effektivt har Michael Mann fångat intresset i första sekunderna av Collateral, en rasande skickligt berättad thriller med doft av de stora västernfilmerna, där tillfälligheternas spel styr händelserna. En taxichaffis är nära att missa en kund, men ropar honom tillbaka och så är en lång natts färd mot dag igång. Och den får ta sin tid. Från en plats ovan hustaken ses taxibilen glida fram i nattrafiken, till tonerna av en fjäderlätt pianoversion av Air.
Ännu en slump senare inser chauffören att passageraren inte är affärsman på vänbesök utan yrkesmördare på uppdrag. Varje stopp innebär ett streck på hans lista, och en kropp för Los Angeles-polisen att hitta. Och kameravinkel och musik har ändrats.
Mann går sina egna vägar i Hollywood. Hans regi alltid lika knivskarp. Ren, i brist på bättre ord. I stället för bomber och granater lägger han krutet på karaktärerna. Spelet mellan den amoraliske mördaren Vincent (Cruise) som inte ser någon mening i något och den desillusionerade chauffören Max (Foxx) som efter tolv år fortfarande intalar sig själv att taxijobbet bara är tillfälligt är det som bär berättelsen.
Likt så många Hitchcock-figurer, dras den vanlige mannen in i händelser han egentligen inte kan hantera. Men det ofrivilliga mötet väcker slumrande tankar till liv. Tankar om att inte leva på rutin, ingen vet ändå något om framtiden. Banalt kanske, men jävulskt skickligt iscensatt.
Kameran är aktiv, letar upp en detalj, byter fokus och tvingar tittaren att omvärdera det den ser. Berättelsen skyndar inte men spänningen lurar hela tiden och våldet blixtrar plötsligt till. Oväntat och obönhörligt.
Möjligen blir Mann onödigt tydlig någon gång men så kommer ögonblicket när allt stannar upp och tystnar och tanken får fritt spelrum. Inte olikt ögonblicket då paddorna börjar falla i Magnolia. Några sekunder ren filmmagi, helt enkelt. Årets bästa thriller.

Filmen:"Collateral"

Inga kommentarer: