söndag, juni 05, 2005

Åkersberga Filmstudioprogram

ÅKERSBERGA FILMSTUDIO
Hösten 2005

Välkommen till biografen FACKLAN onsdagar eller torsdagar kl. 19.00

MEDLEMSKORT kostar 280:- (11 filmer) och säljs på biblioteket från 27/8 till 31/8 eller före varje visning.
Ditt medlemskort gäller för onsdag eller torsdag. Kortet är personligt och får inte överlåtas! Enstaka biljetter säljs inte!

ÅLDERSGRÄNS: 15 år

UPPLYSNINGAR:
Mats Sladö, tel 540 654 36
Eddie Vivenius, tel 540 239 08

31/8 och 1/9 SIDEWAYS
USA 2004, Payne
127 min
Lågmäld och rörande historia i behagligt tempo om kärlek och självförtroende när två omaka manliga vänner gör en utflykt till ett av Kaliforniens vindistrikt. Paul Giamatti, Thomas Haden Church

7/9 och 8/9 ÅTERKOMSTEN
Ryssland 2003, Zvyagintsev
105 min
Pappa som varit försvunnen i tolv år återvänder och tar med sina söner på en fiskeutflykt. Suggestivt foto och storslaget spel med dova psykologiska undertoner i oförglömlig berättelse om tvivel och försoning.

14/9 och 15/9 INGENSTANS I AFRIKA
Tyskland 2003, Link
141 min
Strax innan Kristallnatten flyr den judiska familjen Redlich förföljelserna i Tyskland för att börja ett nytt liv i Kenya. Insiktsfullt, gripande och mångfacetterat om att finna sig tillrätta i en främmande kultur.

28/9 och 29/9 TA MINA ÖGON
Spanien 2003, Bollain
116 min
Omskakande och intensivt men känsligt gjort äktenskapsdrama där misshandlad hustru flyr men lockas tillbaka av sin man som går i terapi för att komma tillrätta med sin aggression. Laia Marull, Luis Tosar

5/10 och 6/10 DEN GRÅTANDE KAMELEN
Tyskland/Mongoliet 2003, Davaa/ Falorni
90 min
Prisbelönt dokumentär om nomadfamilj i Gobiöknen vars ena kamel efter en svår förlossning ger liv åt ett vitt föl. Kamelmamman stöter bort fölungen vars liv hänger på om man i tid kan hitta en musiker.

19/10 och 20/10 SCHULTZE GETS THE BLUES
Tyskland 2003, Schorr
110 min
Nypensionerad ensamstående dragspelande gruvarbetare med rondör fångas av cajunmusikens toner och reser till södra USA. Underfundig humor i stillsam och kompromisslös skildring av ett udda människoöde.

26/10 och 27/10 BRODERIER
Frankrike 2004, Faucher
88 min
Kärv vänskap mellan gravid 17-åring och armenisk sömmerska som nyligen förlorat sin son utvecklas till detaljrik och finstämd vardagspoesi i klassisk fransk filmtradition. Lola Naymark, Ariane Ascaride

9/11 och 10/11 VERA DRAKE
Storbritannien 2004, Leigh
125 min
Välmenande och sympatisk arbetarhustru utför illegala aborter i 50-talets England utan tanke på vilka konsekvenser det kan få. En varm skådespelarfilm av yppersta klass ner i minsta biroll. Imelda Staunton

23/11 och 24/11 MARIE-LINE
Frankrike 2000, Charef
100 min
Fransyska styr med järnhand över sitt städlag där illegala kvinnliga invandrare ingår. Men bakom den tuffa attityden finns ett hjärta. Brännande och obekväm socialrealism som stannar kvar. Muriel Robin

7/12 och 8/12 RAY
USA 2004, Hackford
126 min
Medryckande personporträtt där Jamie Foxx glänser som den blinde musiklegenden Ray Charles. Vi följer Charles? karriär, hans kvinnoaffärer och drogberoende från 40-tal till 60-talets mitt. Regina King

14/12 och 15/12 EN ÖM KYSS
Storbritannien 2004, Loach
104 min
Förälskelsen mellan katolsk lärarinna och muslimsk pakistanier i Glasgow accepteras inte av omgiv-ningen. Om kulturkrockar och kärlekens styrka i ett aktuellt och nyanserat nutidsdrama. Eva Birthistle

Med reservation för ändringar.

Åkersberga Filmstudioprogram

Inga kommentarer: