www.bioprogrammet.nu - Info om filmen Offret och regissören Andrej Tarkovskij
Andrej Tarkovskij,föddes den 4 april 1932 i Zavrazhe, Ivanovskaja i nuvarande Ryssland. Han avled den 29 december 1986 i Paris.
Han var son till poeten och översättaren Arsenij Tarkovskij och skådespelerskan Maria Ivanovna. Tarkovskij flyttade som ung till Moskva. År 1951 började han studera vid Moskvas institut för orientaliska språk, men blev sjuk och måste avbryta studierna. Han började i stället studera arabiska och arbetade vidare som geolog. År 1954 blev han antagen till filmskolan VGIK och fick studera under Michail Romm.
Vid skolan spelade han in två kortfilmer: There Will Be No Leave Today, 1959
Katok i Skripka (The Steamroller and the Violin), 1960
Då han tog examen år 1960 bröjade han arbeta för Mosfilm.
Ivans barndom, 1962 var hans långfilmsdebut som vann pris vid filmfestivalen i Venedig
Andrei Rubljov, 1969 (fick inte visas i Sovjet förrän år 1971) (Den yttersta domen - livsdramat Andrej )
Solaris, 1972
Spegeln, 1974
Stalker, 1979
Nostalghia, 1983
Offret, 1986 (vann 4 pris i Cannes)
Tarkovskij dog i cancer i Paris, där han också är begravd. Michal Leszczylowskij har gjort en dokumentär om Tarkovsij som heter [film/Regi Andrej Tarkovskij]?. Även filmkonstnären Aleksandr Sokurov har gjort en dokumentär om kollegan Tarkovskij, Moskvaelegi, som spelades in strax före hans död.
Under sin sista levnadstid arbetade Tarkovskij på ett nytt projekt: en filmatisering av Shakespeares pjäs Hamlet. Detta är konsekvent mot bakgrund av hans tidigare filmer, som allihopa - särskilt Nostalgia och Offret - har starka hamletmotiv. Det är därför ingen tillfällighet att Tarkovskij på 70-talet regisserade Hamlet på teater.
Offermotivet - den enskilda människan som offrar sig för att göra världen bättre - går som en röd tråd från Ivans barndom ända till Offret. I Ivans barndom offrar Ivan, den lille pojken, sitt liv för att bringa nederlag åt Nazi-Tyskland. I Offret offrar den intellektuelle Alexander sitt hem och sitt liv för att rädda världen undan kärnvapenkatastrof.
Vissa försöker göra Tarkovskij till något slags dissident, som motsatte sig det sovjetiska samhällssystemet. Det stämmer inte. Han var varken skald eller dissident -han var helt enkelt sovjetisk filmkonstnär.
Samtida regissörer som bekänner sig till Tarkovskijs sätt att skapa:
Aleksandr Sokurov (Ryssland)
Lars von Trier (Danmark)
Sebastian Ljunggren Wiberg (Sverige)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar