onsdag, december 22, 2010

Varg i Söralid.

När jag 16/12 i skymningstid vid 15.45 var ute med mina hundar såg vi en varg på håll. Vargen kom från skogen och ställde sig helt stilla på elljusspåret och iakttog mig och mina hundar när vi närmade oss.

Jag hade mina två hanhundar kopplade och befann mig vid Söralids elljusspår mot Björkhaga när jag såg vad jag först trodde var ett av de där mycket vanliga oskygga rådjuren. Att det var en varg såg jag när jag kom närmare och vargen tyckte att vi kom för nära och fortsatte därför sin vandring in i skogen på den andra sidan av elljusspåret.

Jag tror att det var en av valparna från Riala-reviret som nu är stor som en vuxenvarg. Eller kanske en vuxen ensamvarg som söker föda eller en ny partner.

Mina hanhundar är alltid intresserade av spännande lukter. Dagen därpå rastade jag mina hundar i samma område och jag såg på hundarnas beteende att de kände den främmande lukten.

Jag var nyligen på ett seminarium om vargars beteende. Där fick vi lära oss att vargar är skygga för människor och normalt inte heller angriper tamhundar om de inte jagar samma djur. Det bästa vi kan göra är att ha våra hundar inom synhåll, prata med dem samt använda visselpipa för att på så sätt upplysa vargen om att hundarna inte är ensamma. Samt att vid event. konfrontation mellan hund och varg springa mot vargen skrikande och viftande med armarna.

Inga kommentarer: