lördag, december 09, 2006

Åkersberga Filmstudioprogram

ÅKERSBERGA FILMSTUDIO
Våren 2007



Välkommen till
biografen FACKLAN
onsdagar eller torsdagar
kl. 19.00

MEDLEMSKORT kostar 280:- (11 filmer) och säljs på biblioteket från 16/12 till 10/1 eller före varje visning.
Ditt medlemskort gäller för onsdag eller torsdag. Kortet är personligt och får inte överlåtas! Enstaka biljetter säljs inte!

ÅLDERSGRÄNS: 15 år

UPPLYSNINGAR:
Mats Sladö, tel 08-540 654 36
Eddie Vivenius, tel 08-540 239 08

Med reservation för ändringar.


10+11/1
ITALIENAREN
Ryssland 2005, Kravtjuk
98 min
Vanja bor på barnhem och ska adopteras av ett italienskt par. Men han vill veta varför hans mor lämnade bort honom och ger sig av för att hitta henne i gripande och aktuell skildring av dagens Ryssland.

17+18/1
BROKEBACK MOUNTAIN
USA 2005, Lee
135 min
En både storslagen och sorglig berättelse om två unga män som söker jobb på en ranch i Wyoming 1963 och hur deras komplicerade kärleksförhållande påverkar dem och deras omgivning under ett helt liv.

24+25/1
SIGRID & ISAAC
Sverige 2005, Wahlgren
72 min
Ömsint och fascinerande porträtt av konstnärsparet Sigrid Hjertén och Isaac Grünewald och deras kärleksfulla förhållande som senare förmörkades av samhällets konventioner, antisemitism och sjukdom.

7+8/2
BLOODY SUNDAY
Irland/Storbritannien 2002, Greengrass
90 min
Dramatisk, tät och upprörande film som ger en bild av vad som hände under medborgarrättsrörelsens marsch i Derry 30 januari 1972 och som urartade när brittisk militär öppnade eld mot demonstranterna.

14+15/2
CITRONTRÄD OCH MOTOROLJA
Nya Zeeland/USA 2005, Donaldson
127 min
Verklighetsbaserat, sympatiskt och underhållande när Burt Munro reser från Nya Zeeland till saltöknen i Utah där han med sin gamla motorcykel ska slå världsrekordet på 200 miles i timmen. Anthony Hopkins

21+22/2
PARADISE NOW
Palestina/Ned/Tys/Fra 2005, Abu-Assad
92 min
Svåra frågor tas upp i omskakande men nyanserad politisk film om två unga palestinier som får i uppdrag att utföra ett attentat. Men en av självmordsbombarna får samvetsbetänkligheter över att bli martyr.

7+8/3
FYRA FULA FISKAR
USA 1933, McCarey
68 min
Sanslöst tempo och klassiska crazyscener, helt enkelt satir när den är som bäst, i en av bröderna Marx? absolut mest anarkistiska filmer, där de respektlöst driver med maktfullkomlighet och militarism.

14+15/3
ATT ÅTERVÄNDA
Spanien 2006, Almodóvar
121 min
Spel på högsta nivå när två systrar och deras mamma, som tycks gå igen fastän hon är död, försöker reda ut sina relationer i mästerlig melodram som är en enda lång hyllning till kvinnan. Penélope Cruz

21+22/3
INTE HÄR FÖR ATT BLI ÄLSKAD

Frankrike 2006, Brizé
93 min
Ensam och ordkarg utmätningsman med gnatig pappa på hemmet, anmäler sig till tangokurs och inleder trevande förhållande med yngre kvinna på väg att gifta sig. Stillsamt rörande och njutbar kärlekshistoria.

4+5/4
GRBAVICA- LÄKER TIDEN ALLA SÅR?

Bosnien-Hercegovina 2006, Zbanic
90 min
Övertygande om ensamstående mamma med brådmogen dotter som försöker få livet att fungera efter det förödande kriget på Balkan. Men frågor kräver svar och runt dem finns minnen av hot och förödmjukelse.

18+19/4
LOOK BOTH WAYS

Australien 2005, Watt
101 min
En tågolycka och ett läkarbesked leder till oväntade möten där några människors liv kommer att påverkas för alltid. Känsloladdat och tänkvärt, där kärlek och försoning inger hopp i en värld av förtvivlan.

Inga kommentarer: